30 LET SEMENARJENJA NA PTUJU

30 LET SEMENARJENJA NA...

V Semenarni Ljubljana je bilo semenarstvo...

140_let.jpg

Spletne ankete

Ocena časopisa
 
Zdravje

HRANA ZA ŽIVLJENJE

E-pošta Natisni
Prehrana je neizogibni del našega življenja. Naše telo lahko navadimo na marsikaj, tudi na precej bizarne načine prehranjevanja, le na življenje brez hrane ne.
Hrana je vir hranil
S hrano zagotavljamo telesu ustrezna hranila za njegovo najboljše delovanje. Kadar je vnos hranil zadosten in je razmerje med njimi pravilno, telo odlično deluje. In ne samo to, takrat se tudi najbolje čisti! Za zdrave je tako najboljša prehrana tista, ki ustreza splošnim strokovnim priporočilom: pestra, z uravnoteženo sestavo in iz kakovostnih živil. Ob tem na smemo pozabiti tudi na ustrezno predelavo živil. S slabo predelavo in pripravo živil lahko uničimo še najboljšo hranilno sestavo živila. Pri bolezenskih stanjih pa si pri pripravi prehrane pomagamo s priporočili posameznih strokovnih organizacij, ki določeno bolezensko stanje tudi zdravijo. Na primer: bolniki z rakom naj poiščejo navodila za prehrano pri kvalificiranih osebah v ustanovah, kjer se rakaste bolezni zdravijo. Ker dodaten izziv za primerno prehrano velikokrat predstavlja tudi zagotavljanje živili iz kakovostnega vira, si pri tem pomagamo z ugotovitvijo, da je lokalno pridelano živilo verjetno najboljše. Živila, ki pripotujejo od daleč, lahko izgubijo velik delež hranilnih vrednosti. V pomoč so nam tudi navodila, ki jih najdemo na živilih, tako imenovane »označbe«. Pri njihovem razumevanju pa nam je v odlično pomoč dokument o označevanju živil, ki so ga leta 2006 pripravili sodelavci Sektorja za varnost in kakovost hrane in krme, Direktorat za varno hrano in Ministrstvo za kmetijstvo in okolje v sodelovanju z Ministrstvom za zdravje. Najdete ga na spletni strani http://www.mkgp.gov.si/fileadmin/mkgp.gov.si/pageuploads/URSKA/Publikacije_in_pojasnila/Razumevanje_oznacb_na_zivilih.pdf.
 
Svetuje mag. Nada Rotovnik Kozjek, strokovnjakinja za prehrano z Onkološkega inštituta v Ljubljani
 

Vsa prehrana se začne v domači kuhinji

E-pošta Natisni
Gibanje ali telesna vadba sta za naše zdravje izjemno pomembna. Brez telesnega naprezanja je slabši izkoristek hranil iz hrane, ki jo pojemo. Lahko jemo še tako »zdravo« hrano, ki bo sicer poskrbela, da bodo osnovne funkcije telesa delovale normalno, a v mišice, ki bodo samo sedele na stolu, se ne bo naložila. Pa ne bodo »zasedene« samo mišice, manj »gibčni« bodo tudi možgani. Telesna vadba je torej pomembna tako za naše telesno kot tudi duševno zdravje.
 
Sodobna družba je telesno nedejavna družba
Sodobna družba našemu telesu s svojim lagodnim, v prvi vrsti »sedečim« slogom življenja, ki ga »oplemeniti« še stres, ne koristi. Zato se številni vedno bolj zavedajo zdravstvenega pomena telesne vadbe, nekaj pa je naredila tudi moda. Gibanje je danes postalo moderno! Moderno pa je postalo tudi uživanje posebnih živil in raznih prehranskih nadomestkov in dodatkov. Ob tem se malokdo vpraša, kako so preživeli naši predniki, ki so trdo fizično delali, veliko več kot današnji povprečni rekreativec. Ob tem pa so imeli tudi čvrste mišice, ki bi bile v ponos marsikomu, ki prelaga uteži v fitnesu.
 
Najprej poskrbimo za uravnoteženo prehrano
Odgovor je relativno preprost. Osnovni vir hranil za čvrste mišice prihaja iz normalne, uravnotežene prehrane. Ni ga praška, ki bi nadomestil vse hranilne vrednosti normalnih živil. Zato se priprava na vsako telesno aktivnost začne v domači kuhinji z rednimi obroki. Kadar pa so telesne obremenitve še posebej velike, obroke hrane posebej skrbno načrtujemo in poskrbimo, da je v njih zastopanih zadosti energetskih snovi za uspešno fizično delo in beljakovinskih virov, ki neposredno pripomorejo k regeneraciji telesa po naporu.
Svetuje mag. Nada Rotovnik Kozjek, strokovnjakinja za prehrano z Onkološkega inštituta v Ljubljani
 

Belo zlato

E-pošta Natisni
Za večino sesalcev je mleko prva hrana. Zakaj se je mati narava tako odločila, verjetno nikoli ne bomo popolnoma razumeli. Nekaj odgovorov pa nam ponuja že sestava mleka sama.
 
Kaj je mleko
Mleko je raztopina hranil, ki je blizu popolnemu živilu. Glavni delež mleka predstavlja voda, in sicer v kar 87 %. Če pogledamo sestavo kravjega mleka, ki ga najpogosteje uporabljamo, vidimo, da so v njem dobro zastopana glavna hranila (povprečne vrednosti): beljakovine 3,6 %, maščobe 3,5 % in mlečni sladkor 7,4 %. Vsebuje tudi vitamine A, D, E, B1, B2 in vitamin C ter številne minerale. Najboljša oblika mleka pa je prvo mleko ali kolostrum. Kolostrum je »obogatena« oblika navadnega mleka, odlikuje ga predvsem visoka vsebnost snovi, ki ščitijo mlad organizem pred infekti.
 
Mleko koristi zdravju
Visok delež vode ter dobra zastopanost sladkorjev, beljakovin, kalcija in drugih mineralov uvrščajo mleko tudi v skupino živil, ki je zelo primerna za vse, ki živijo aktivno in bi radi zavarovali svoje zdravje. Zdravstveni učinki mleka se začnejo že v ustih. Mlečna beljakovina kazein ima namreč neposredni zaščitni vpliv na zobe. Kazein skupaj z beljakovinami sirotke zagotavlja telesu odličen vir vseh potrebnih aminokislin, ki jih telo potrebuje za rast in obnovo. Mleko torej predstavlja dobro hrano v obdobjih rasti, okrevanja po boleznih, poškodbah in tudi po telesnih naporih. Kombinacija hranil v mleku: beljakovin, vitamina D in kalcija ter drugih mineralov, je zelo ugodna za normalno gradnjo kosti in preprečevanje osteoporoze. In, ne nazadnje, kombinacija hranil v mleku na čelu z bioaktivnimi peptidi in kalcijem pripomore k regulaciji telesne teže. Zato velja kozarec mleka vključiti v prehrano vsak dan. Zelo aktivni lahko uživajo polnomastno obliko, za večino pa je primerno posneto mleko in izdelki iz njega. Mleko pa ne koristi le telesu, koristi tudi duši. Marsikomu topel kozarec mleka pomeni tudi topel spomin na dom in mladost.
 

Naročite se na brezplačni spletni časopis

Naročite se lahko na tiskano izdajo časopisa S PODEŽELJA.SI s tem da izpolnite obrazec tukaj.

Če pa želite prejemati brezplačnik na vaš email naslov pa vpišite svoj email v obrazec, ki ga dobite tukaj. Brezplačnik izhaja vsake tri mesece.

Informacije o časopisu

Brezplačni časopis S PODEŽELJA.SI izdaja Zadružna zveza Slovenije. Odgovorna urednica je Anita Jakuš. Naklada 40.000 izvodov.

Veseli bomo vašega komentarja na e-mail info@spodezelja.si.

Oglasi

dezelna.jpg

zzs.jpg

 semenarna.jpg

Spletno mesto uporablja piškotke za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje in spremljanje statistike obiska. Z nadaljevanjem obiska spletnega mesta ali izborom opcije "se strinjam" se strinjate z uporabo piškotkov. Za več informacij kliknite tu .

Sprejemam uporabo piškotkov na tej spletni strani.

Vec informacij