Zdravje in prosti čas

ŽITA V PREHRANI

E-pošta Natisni

Pri nas so za prehrano najpomembnejša naslednja žita: pšenica, rž, pira, ječmen, oves, proso, koruza, riž in ajda. Pestra izbira žit in načinov priprave odpira veliko možnosti za raznovrstne zdrave obroke. Tehnološko neobdelana žita so bogata z vlakninami, vitamini (predvsem B in E) in minerali. Bolj kot so žita obdelana in predelana, bolj so tudi prehransko osiromašena. Priporočeno je predvsem uživati izdelke iz celega žitnega zrna, še bolje pa kar samo zrnje.

Danes prehranski strokovnjaki opozarjajo, da naša vsakdanja prehrana vsebuje preveč ogljikovih hidratov, zlasti prečiščenih. Zato raje uživajmo polnozrnati kruh in testenine ter večkrat pripravimo ajdovo kašo, ješprenj, rižoto iz žit in enolončnice z žiti. Posegajmo raje po starodavnih vrstah žit, kot so pira, proso, ajda (ki sicer botanično spada med dresnovke). Pri žitih je pomembna pravilna priprava. Žita pred kuhanjem namočimo oziroma nakalimo. V prehrano vključujmo tudi samo namočena in nekuhana ali kaljena žitna zrna (pira, ajdova kaša in pšenica), ki jih lahko vmešamo med solate. Visoko hranilno vrednost imajo kalčki in zelena trava iz žit ter olja iz žitnih kalčkov. Ko smo brez energije ali zbolimo, nas dobro okrepčajo. Kalčke in žitno travo lahko pripravimo sami. Nakaljeno žitno zrnje ima večjo hranilno in zlasti vitaminsko vrednost ter je lažje prebavljivo. Na ekoloških kmetijah se dobi že veliko ekološko pridelanih žit. Na trgovskih policah pa se dobijo tudi žita, ki so pri nas manj poznana, kot so kamut, kvinoja in amarant. Če imamo težave z glutenom (pšenica, pira, rž, kamut, ječmen in oves), posegajmo raje po žitih, ki ga ne vsebujejo (ajda, proso, koruza, amarant in kvinoja).
Žita meljimo sproti, saj je moka iz celega zrnja zaradi vsebnosti nenasičenih maščob manj obstojna in hitro oksidira. Danes v sodobnih mlinih zaradi ekonomičnosti in da bi bili mlevski izdelki čim obstojnejši, v največji meri pripravljajo belo moko in zdrob, pri katerih so odstranjene žitne ovojnice in kalčki, s tem pa glavnina hranljivih snovi, kot so beljakovine, vitamini in minerali. Tako ostane le še škrobno zrno, v katerem sta škrob in manjši del beljakovin.

Besedilo in fotografiji Jožica Polajžer, specialistka za svetovanje v kmetijstvu

 
 

DIETE

E-pošta Natisni
Ločevalna dieta, Atkinsonova dieta, beljakovinska dieta, zeliščna dieta, dieta po krvnih skupinah, presna dieta, v zadnjem času je mogoče zaslediti celo SMS dieto.
Mediji nam na vsakem koraku ponujajo tisočero možnosti, kako se čimbolj približati idealu človeka 21. stoletja. Četudi so naše police že založene s priročniki za osebnostno rast, to ni dovolj; telesna podoba in naš zunanji videz sta aduta, ki sta v današnjem času pomembnejša kot kdaj koli prej.
 
K vsemu temu obvezno spadajo tudi razne diete. Predvsem je pomembno vedeti, kaj sploh pomeni izraz »dieta«. Ta namreč v angleščini označuje »prehrano« oziroma način prehranjevanja in nikakor ne dva ali tri tedne trajajočo shujševalno kuro, kakor si ta pojem razlaga večina od nas. Shujševalne kure bolj ali manj vse temeljijo na istem načelu omejevanja vnosa hranil, pri nekaterih je vnos določenih vrst hranil strogo prepovedan (npr. nič maščob ali nič ogljikovih hidratov), pri drugih naj bi uživali le določeno vrsto živil (zelenjavo, sadje, beljakovine), nekateri samooklicani strokovnjaki pa svetujejo kar post. Ja, ime kure si res zaslužijo! K sreči je znanost tudi na področju prehrane v zadnjih letih močno napredovala in postavila večino diet pod vprašaj. Večina se jih je zlomila pod težo znanosti – označene so kot neučinkovite ali celo zdravju škodljive. »Jo-jo« efekt je posledica mnogih shujševalnih kur, ki temeljijo na omejenem kaloričnem vnosu. S tem namreč ne izgubljamo maščobnega tkiva, pač pa predvsem mišično tkivo in ker so ravno mišice tiste, ki pri delovanju porabljajo največ energije, se ob vrnitvi k normalnemu prehranjevanju zredimo hitreje, četudi jemo manj. Najučinkovitejši in najbolj zdrav recept za izgubo telesne teže je raznolika prehrana v kombinaciji s športno aktivnostjo. Če si zadamo izgubiti kilograme, je najboljši način več gibanja in omejitev dnevnega vnosa kalorij (a ne za več kot 200–500 kalorij manj kot povprečno). Predvsem pa naj bodo živila raznolika in kakovostna. To pa so predvsem lokalno in na čim bolj naraven način pridelana živila.
 
Svetuje mag. Nada Rotovnik Kozjek, strokovnjakinja za prehrano z Onkološkega inštituta v Ljubljani
 
 

NOVI ZAČETKI, NOVE OBLJUBE

E-pošta Natisni

September je skoraj enak novemu letu. Le da se vse naše obljube vrtijo okoli otrok in njihove šole.

Obljubljamo si, da bomo bolj dosledni, da bomo imeli večjo kontrolo, da ne bomo dovolili, da otrok pušča naloge nenarejene do zadnje minute, da bo manj na računalniku in še marsikaj. Vendar že vnaprej vemo, da ne bomo zmogli, da nam kronično primanjkuje časa, s čimer si dodatno nalagamo velik stres.

Vendar nas otroci potrebujejo. Zato je veliko bolj smiselno, da se vprašamo, katere spremembe bomo zmogli, in da si odgovorimo na naslednja vprašanja:

• Kaj moj otrok potrebuje, da bo bolj odgovoren?
• Kaj bo mojemu otroku pomagalo k večji samostojnosti?
• Ali sploh vem, kaj so otrokovi cilji?
• Kako lahko z njim kakovostno preživljam čas, da bova v stiku in da ne bo imel občutka, da me zanimajo samo njegovi rezultati, ampak tudi kaj razmišlja, kaj ga veseli, kdo so njegovi prijatelji …

Znate odgovoriti na ta vprašanja? Če je odgovor da, potem se vprašajte, kje pri vsakem vprašanju svojemu otroku nudite podporo.
Svetuje Albert in Leonida Mrgole, Zavod Vezal

 
 

Naročite se na brezplačni spletni časopis

Naročite se lahko na tiskano izdajo časopisa S PODEŽELJA.SI s tem da izpolnite obrazec tukaj.

Če pa želite prejemati brezplačnik na vaš email naslov pa vpišite svoj email v obrazec, ki ga dobite tukaj. Brezplačnik izhaja vsake tri mesece.

Informacije o časopisu

Brezplačni časopis S PODEŽELJA.SI izdaja Zadružna zveza Slovenije. Odgovorna urednica je Anita Jakuš. Naklada 40.000 izvodov.

Veseli bomo vašega komentarja na e-mail info@spodezelja.si.

Oglasi

dezelna.jpg

zzs.jpg

 semenarna.jpg

Spletno mesto uporablja piškotke za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje in spremljanje statistike obiska. Z nadaljevanjem obiska spletnega mesta ali izborom opcije "se strinjam" se strinjate z uporabo piškotkov. Za več informacij kliknite tu .

Sprejemam uporabo piškotkov na tej spletni strani.

Vec informacij